وبلاگ بی بی سی فارسی

روزنامه ‌نگاری بی ‌دقت و جانب ‌دارانه‌

اميد فراستی26/10/2006, 10:25 AM

حسين درخشان در مطلبی تحت عنوان "روزنامه ‌نگاری بی ‌دقت و جانب‌ دارانه‌ بی.بی.سی فارسی" انتقاداتی به نحوه خبررسانی بی بی سی فارسی در مورد پوشش خبر سخنرانی اکبر گنجی در پارلمان اروپا وارد کرده است. قبلا هم گفتم که اين چشم ها که می بينند و به چالش می کشند برای رسانه ها بسيار مفيدند، حتی اگر با آنها مخالف باشيم و ايرادات را وارد ندانيم، باعث دقت بيشتر می شوند. می خواستم موارد را توضيح دهم، ديدم اگر مطلب کامل خوانده شود پاسخ همه انتقادات را در خود دارد، پس اگر مايليد بخوانيد و شما هم نظرتان را بنويسيد.

Balatarintechnoratigoogleicerocket | بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

اظهارنظرها ارسال اظهار نظر

من اگه مي دونستم اكبر گنجي واسه چي و كي داره تو سرش خودش مي زنه خوب بود !
مسلما خودش كه نميخواد رئيس جمهور بشه ، در حد وزيري هم نيست ! پس مي خواد چيكار كنه ؟ واسه چي و كيه اين كارا ؟

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 2.
  • 26/10/2006, 08:28 PM,
  • حامد :

بی بی سی و خبر جانبدارانه ؟ شوخی میکنی !!!! معصوم تر از بی بی سی سراغ داری ؟ مگه نمی بینی مسئولین بخش فارسی رسانه فخیمه بریتانیا هی فریاد میزنن ما بیطرفیم وصلاح شما ایرانیا رو میخوایم . تازه قراره فقط در راه رضای خدا بدون هیچ چشم داشت برامون تلویزیون هم بزنن .

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 3.
  • 26/10/2006, 09:12 PM,
  • Sara :

ah Derakhshan again,

I used to read his posts every now and then because of his popularity among bloggers, I started from responding :
ok, maybe
all right that's another point of view
ah he is mistaken here
to being really shocked on his post about Jahanbegloo,

now I think he is either very naive or he is worried about his parents in Iran
now I don't like to label people, but my point is that there are far many more critical thinkers among the bloggers if you want to quate from rather than Mr. Derakhshan. BBC should not bring up names like this.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 4.
  • 27/10/2006, 02:02 AM,
  • sina :

من معمولا با نظرات آقای درخشان چندان موافق نیستم ولی در این زمینه به نظر می آد که حق با ایشونه . متاسفانه سایت اینترنتی بخش فارسی بی بی سی مدتیه که دیگه اون اصالت و حرفه ای بودن خبرگزاری بی بی سی رو زیر سوال برده قبلا چندبار در این باره گفته بودم امروز هم توی وبلاگم در این باره مفصل تر می نویسم ولی نمونه ای از اشتباهات بسیار تاسف برانگیزش رو اینجا لیست می کنم
1- در ترجمه متن اخبار از انگلیسی به فارسی دقت کافی رعایت نمی شود برای همین شائبه جانبداری در بضی از خبر ها به چشم می خورد به عنوان مثال در خبری که با عنوان "'ايران از آزادی گروگان اسرائيلی جلوگيری کرد'" عبارتی آورده شده به این صورت "سرجوخه ارتش اسرائيل به نام گلعاد شاليط را از داخل خاک اسرائيل به گروگان گرفت " با مقایسه متن خبر انگلیسی The soldier, Cpl Gilad Shalit, was captured in June in a cross-border raid from Gaza by Palestinian militants. مشخص می شود که خبر فارسی ترجمه دقیقی از متن نیست و اصولا طبق اخبار قبلی بی بی سی مفهوم "داخل خاک اسراییل" چندان مفهوم نیست چون مرزهای فعلی اسراییل و مرزهای قراردادی بین المللی و سابقه تاریخی جنگهای اسراییل و همسایگان محدودههای متفاوتی رو برای "داخل خاک اسراییل" تعریف می کنند.

2- بی طرفی خبری که یکی از ویژگی های خوب بی بی سی بود در بعضی اخبار شما در نظر گرفته نمی شود مثلا در خبری که با عنوان "ماموريت دشوار دنيس رايت در ايران" آمده بود "اما ايران نتوانست پشتيبانی رسمی بريتانيا را از اشغال جزيره ها ی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به دست آورد." همانطوری که قبلا برای شما نوشته بودم این مطلب که نام فخرالدين عظيمی استاد تاريخ در دانشگاه کانکتيکت رو به عنوان نویسنده همراه می کشه یک نوع تحریف تاریخه که به نظر من نمی تونه با وضعیت موجود ایران بی ربط باشه.

3- آرشیو و بایگانی سایت شما به شدت خرابه و پیدا کردن یک خبر توی اون واقعا کار حضرت فیله.

4- بخش علمی سایت به شدت ضعیف عمل می کنه و اخبار زیادی رو که می تونه برای خواننده های فارسی زبان جالب باشه اصلا ترجمه نمی کنید مثلا دو خبر جالب زیر از سایت انگلیسی بی بی سی :
- Giant camel fossil found in Syria
-- Circumcision 'could cut HIV risk

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)

به نظر من حسین درخشان در اين زمينه حق دارد و تيتر مطلب با متن آن سازگار نيست. در متن از چند نفر از چند تن از اعضای پارلمان اروپا صحبت شده در حاليکه به نوشته روزآنلاين بيشتر از صد نفر در اين جلسه حضور داشته اند.
ديگرينکه بر خلاف نظر حسين درخشان بي بي سي انگليسي هم استانداردي بهتر از بخش فارسي ندارد. مثلا همين بخش انگليسي يک بلاگر را كه اتفاقا اسم ايشان هم حسين درخشان است به عنوان مخترع و ايجاد کننده يک سيستم وبلاگ نويسي معرفي کرده بود.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 6.
  • 27/10/2006, 11:46 PM,
  • حسن :

با سلام.همانطور که ميبينيد اغلب خوانندگان شما بسختی بيطرفی بی بی سی را قبول دارند.هر چند بی بی سی تلاش ميکند خود را بيطرف نشان دهد،اما بنظر من هم اين خبرگزاری بي طرف نيست. نگاهي به اخبار منتشر شده در بعضي مسائل مثل مناقشه اتمي ايران يا جنگ اخير لبنان به خوبي نشان ميدهد که بي بي سي خبرها را در جهت خواست دولت بريتانيا منتشر ميکند.مثلا" از ميان اين همه خبر اتمی آيا شما هيچ وقت ديده ايد که اينها حتی يک خط در مورد زرادخانه اتمی اسراييل بنويسند ؟ يا کوچکترين اشاره ای بکنند که چرا اسراييل پيمان منع تسليحات اتمی را امضانکرده است و...
با همه اين وجود زحمات شما قابل تقدير است . با تشکر.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)

خوب راست می گن دیگه. اگه از دیپلمی ها هم می خواستی می تونست بفهمه که اونجا به معنی کمیه پارلمانی( مجلس) اروپا هست و نه پارلمان! بعدشم از این آگهی ها می زنیی و می گید کلی شرایط داشته باشه! من کارمک از این مترجمها بهتره ها! البته نه ویزا دارم و نه پول و نه مدرک! ولی بلدم ترجمه کنم به کمک نرم افزار بابیلون!

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 8.
  • 28/10/2006, 10:18 AM,
  • مجید هادوی :

به هر حال ایشون کار دیگه ای که ندارند! باید در مورد یک چیزی اظهار نظر کنند دیگر!

اما بر حسب تصادف، به نظر من هم ادعای ایشان در مورد تیتر مطلب، نادرست نیست.

فقط جالب اینجا است که خود آقای درخشان هم که از جانبدار بودن بی بی سی صحبت می کند، زمانی با همین بخش فارسی همکاری داشت! بالاخره جانبداری خوب است؟ یا بد؟

به نظر من اعتراض دوستی که مسئله ترجمه را مطرح کرده اند کاملا وارد است. خوب است کارمندان بی بی سی مطلبی را که ترجمه می کنند یکبار بخوانند و ببینند که آیا متن ترجمه شده "در زبان فارسی" معنی دارد یا نه، چون اگر ترجمه معادل آوری واژه به واژه بود که هر مهندس کامپیوتری می توانست یک برنامه ترجمه بنویسد.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)

آخه آقای درخشان محور همه دنياست. بايد درباره هر چيزی اظهار نظر کنه.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 10.
  • 3/11/2006, 10:56 PM,
  • Ali :

Don't you have a policy of removing comments with pointless personal insults?

What is Nima saying in the 9th is totally a violeation of these rules in BBC. I don't know if you cmply with the same policies though.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 11.
  • 7/11/2006, 09:07 AM,
  • sama :

سلام.
من هم کاملا با غیر منصفانه بودن اخبار بیبیسی موافقم.
راستی شما که آزادی بیان دارید!!! واقعا نمی توانید اخبار بدون جهت و واقعی ارائه بدین !؟؟ شما که وضع جزایر 3گانه همیشه ایرانی رو می دانید! شما که از زورگویی های اسرائیل و آمریکا به خوبی آگاهید، واقعا نمی توانید چند تیتر هم در دفاع از مظلومیت فلسطینی ها بنویسید!؟؟
یا در مسئله اتمی می گویید از نیت سران ایران برای تهدید اسرائیل و آمریکا می ترسید! خوب اگه ایران هم سلاح اتمی بدست بیاره و تهدید هم بکنه، تازه شده مثل الان آمریکا و اسرائیل و ... !! اینها را شما نمی فهمید یا به صلاحتان نیست که بفهمید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 12.
  • 14/11/2006, 05:11 AM,
  • kambiz Taheri abkenar :

با سلام و عرض خسته نباشید به دوستان فعال و نواور سایت بی بی سی.خبر رسانی یکی تز عرصه های سخت ولی زیبا است.متاسفانه گاهی با اغراض شخصی ارائه می شود.البته به دلیل دور بودن شما از فضای داخلی گاهی به نظر خوانندگان به این شکل جلوه می نماید.بهتر است بیشتر با ایرانیان داخلی در تماس باشید تا دیدگاه های شما منطقی تر به نظر برسد.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)
  • 13.
  • 23/12/2006, 06:47 PM,
  • Mahdi :

با عرض سلام خسته نباشید
سایت شما همیشه از چشم ما فیلتر می شود در حال حاضر هم وقتی در روی سایت شما کلمه فارسی را کلیک می کنیم عبارت مشترک گرامی دسترسی به سایت ممکن نیست را نمایش می دهد چگونه از این دردسر راحت شویم.

در ضمن اگر اطلاعات را به روش بهتر
می توانید در دسترس ما قرار دهید متشکر می شویم.

در مورد اين نظر شکايت کنيد

شكايت, دادخواهى

نام و نشانی ايميل ضروری است

ضروری است
ضروری است(نشان داده نمی شود)

ارسال اظهار نظر

نام و نشانی ايميل ضروری است

اظهارنظرها پس از تاييد شدن توسط نويسنده وبلاگ در صفحه درج خواهد شد. اظهار نظرها ممکن است ويرايش شود.

ضروری است
ضروری است (نشان داده نمی شود)
نشانی ايميل شما تنها در اختيار بی بی سی است. ممکن است در مورد مطالبی که در اين ايميل مطرح شده، با شما تماس بگيريم. برای کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه، سياست بی بی سی درباره اطلاعات شخصی افراد را بخوانيد

بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست